Mirja Kataja

Otan vastaan kaikissa lasten kasvuun ja kehitykseen liittyvissä kysymyksissä. Minulla on yli 30 vuoden kokemus perheneuvolasta
ja lastenpsykiatrialta. Olen erikoistunut mm. lasten oppimisvaikeuksien tutkimiseen. Vanhemmat ovat tervetulleita keskustelemaan
vanhemmuuteen liittyvistä asioista myös ilman lasta.

Erikoisosaamiseeni kuuluu:

* lasten ja nuorten oppimisvaikeudet
* vanhemmuuden kysymykset
* lapsen ahdistus-, masennus- ja pelko-oireet
* lapsen käyttäytymisoireet
* lasten ja nuorten neuropsykiatriset ja neuropsykologiset tutkimukset
* koulukypsyysarviot

Sanna Ylivainio

Tervetuloa vastaanotolleni silloin, kun jokin lapsenne psyykkisessä voinnissa tai kehityksessä herättää huolta. Autan myös mielelläni, jos perheessänne suhteet ovat menneet solmuun tai teitä on kohdannut kriisi.

Autan mm. seuraavissa tilanteissa:

* lapsi tai nuori on ahdistunut tai masentunut
* lapsen tai nuoren on vaikea hallita tunteitaan
* kaipaatte apua perheenne vuorovaikutuksen parantamiseen
* koulussa tai päiväkodissa on herännyt huoli lapsen kehityksestä

Satu Pulkkinen

Lämpimästi tervetuloa vastaanotolleni – yksin, yhdessä tai perheenä.

Toimin Lääkärikeskus Aavan ja Pikkujätin vastuupsykologina. Olen laillistettu psykologi, jolla on yli kymmenen vuoden kokemus lasten, nuorten, aikuisten ja perheiden kanssa työskentelystä.

Tarjoan vastaanotollani:
* Psykologisia tutkimuksia ja arviointikäyntejä tarpeen mukaisesti eri-ikäisille lapsille ja nuorille. Tutkimukset voivat liittyä esimerkiksi tunne-elämän oireiluun, oppimisvaikeuksiin tai neuropsykiatrisiin piirteisiin (ADHD, oppimisvaikeudet, autisminkirjon piirteisyys).
* Lapsen tai nuoren arviointi- ja tukikäyntejä. Arviointikäynneillä voin arvioida ajankohtaisesti esimerkiksi mielialaoireilua ja psyykkistä vointia. Tukikäynneillä voimme työskennellä erilaisien teemojen äärellä, esim. kiusaamisen, elämänmuutosten (esim. ero, menetykset, elämänmuutos) ja erityispiirteiden (esim. keskittymisen ja tarkkaavuuden haasteet, vuorovaikutuksen erityispiireet, itseymmärryksen lisääminen) parissa.
* Pari- ja perhetapaamisia perhe-elämän, vuorovaikutuksen ja vanhemmuuden teemoissa. Autan myös eron jälkeisen vanhemmuudessa.
* Vanhemman omia tukikäyntejä esimerkiksi vaikeassa elämäntilanteessa tai oman jaksamisen tueksi.

Työotteeni on voimavarakeskeinen, ja tavoitteenani on luoda turvallinen tila, jossa voi pysähtyä uteliaasti tutkimaan mieltä askarruttavia asioita, tunteita ja vuorovaikutuksen ilmiöitä. Olen erikoistunut muun muassa eroauttamiseen, uusperheiden erityiskysymyksiin, tunnekeskeiseen työskentelyyn, kriisi- ja traumatyöhön sekä ahdistuneisuuden hoitoon.

Työskentelen kaikenikäisten asiakkaiden kanssa. Tapaamiset järjestettävissä myös etänä (ei tutkimuskäynnit).

Anu-Katriina Pesonen

Erityiset ammatilliset kiinnostuksen kohteet:

* Lasten ja nuorten kehitys ja mielenterveys
* Ahdistus- masennus- ja käytösoireet
* Perhe- ja vuorovaikutussuhteet
* Oppimisvaikeudet
* Tarkkaavaisuusongelmat

Työssäni minulle on tärkeää, että kohtaamiset ovat aitoja ja empaattisia. Psykologinen työskentely perustuu kuulluksi tulemiseen ja hyvien ratkaisujen löytämiseen yhdessä.

Annukka Niemelä

Silloin kun on vaikeaa, avun hankkimisen on hyvä olla mahdollisimman helppoa. Tervetuloa vastaanotolleni niin suuremmissa kuin pienimmissäkin haasteissa! Autan mielelläni esimerkiksi lasten ja nuorten tunne-elämään liittyvissä solmukohdissa. Otan asiakkaat vastaan lääkärikeskus Aavan puolella – ajanvarauskalenteriin pääset [tästä](https://www.aava.fi/laakarit-ja-muut-asiantuntijat/annukka-niemela/)

Osaamisalueitani ovat mm:

* ahdistuneisuus- ja mielialapulmat
* keskittymisen vaikeudet
* uneen, syömiseen, arjenhallintaan ja jaksamiseen liittyvät haasteet
* koulunkäyntiin liittyvät ongelmat
* perhe-elämän pulmat

Lisäksi teen tarpeen mukaan myös nuorisoikäisten ADHD-arvioita yhteistyössä lääkäreiden kanssa.

Lapsen uniongelmat

Lapsen uniongelmat ovat varsin yleisiä, mutta usein lieviä ja ohimeneviä. Hyvillä rutiineilla, johdonmukaisuudella ja tarvittaessa terveydenhuollon ammattilaisten avulla lapsen unta – ja samalla koko perheen hyvinvointia – voidaan tukea.

Noin 20-30 prosentilla lapsista esiintyy unihäiriöitä. Suomalaisissa tutkimuksissa jopa 22–40 prosenttia alle 2-vuotiaiden vanhemmista raportoi univaikeuksista.

Useimmat uniongelmat ovat lieviä ja liittyvät normaaliin kehitykseen. Toistuvat ja pitkittyneet univaikeudet sen sijaan vaikuttavat lapsen ja koko perheen hyvinvointiin.

Unihäiriöiden tyypit

Tyypillisimmät unihäiriöt lapsella ovat:

  • Nukahtamisvaikeudet: lapsi tarvitsee nukahtamiseen jatkuvaa apua, kuten sylissä oloa tai vanhemman läsnäoloa.
  • Yöheräily: toistuvat heräämiset ilman selvää syytä.
  • Painajaiset
  • Unikauhukohtaukset
  • Unissakävely
  • Vuorokausirytmin häiriöt: nukkumaanmeno- ja heräämisvaikeudet.

Lapsen uniongelmien syyt ja riskitekijät

Lapsen uniongelmat voivat johtua:

  • Kehitysvaiheista
  • Stressistä
  • Sairaudesta tai kivusta
  • Ympäristötekijöistä
  • Epäsäännöllisistä unirutiineista

Ikäkausikohtaisia univaikeuksia

Vauvat (0–1 v): Unisyklit kehittyvät, jolloin yöheräily on yleistä. 4 kuukauden iässä tapahtuva unisyklin muutos ei ole taantuma, vaan normaali kehitysvaihe, joka voi kuitenkin aiheuttaa levottomuutta.

Taaperot (1–3 v): Pelot, eroahdistus ja kehitysharppaukset voivat aiheuttaa unihäiriöitä.

Leikki-ikäiset (3–6 v): Mielikuvitus, painajaiset ja arjen jännitteet saattavat häiritä unta.

Kouluikäiset (6+ v): Liiallinen ruutuaika, koulupaineet ja harrastukset voivat vaikuttaa uneen.

Unitaantuma

Unitaantuma tarkoittaa tilannetta, jossa aiemmin hyvin nukkunut lapsi alkaa yhtäkkiä nukkua levottomasti. Se liittyy usein kehitysharppaukseen. Tyypillisesti harppauksia tapahtuu

  • 3–4 kk (unirakenteen kehitys) ikäisenä
  • 6 kk ikäisenä
  • 8–10 kk ikäisenä
  • 12 kk ikäisenä
  • 1,5-vuotiaana
  • 2–3-vuotiaana

Unitaantuman kesto on 2–6 viikkoa. Oireina ovat nukahtamisen vaikeus, yöheräily ja aikaiset aamuheräämiset. Rutiinien säilyttäminen, rauhallinen ympäristö ja kärsivällisyys auttavat taantumien yli.

Painajaiset

Painajainen on pelottava uni, jollaisen lapsi näkee REM-unen (kevyt uni) aikana, yleensä aamuyön tunteina. Lapsi herää, muistaa unen yksityiskohtaisesti ja on näkemästään järkyttynyt tai huolissaan.

Painajaiset lisääntyvät usein iän myötä, kun mielikuvitus kehittyy. Lapsi näkee niitä erityisesti 3–6-vuotiaana. Painajaisten taustalla voi olla myös stressiä, pelkoja tai arjen kuormitusta.

Miten käyttäytyä, kun lapsi näkee painajaisia?

  • Rauhoita lasta lempeästi: halaa, lohduta ja selitä, että “se oli vain uni”.
  • Käy pahat unet läpi lapsen kanssa: kannusta lasta puhumaan painajaisesta päiväsaikaan.
  • Suojaa lasta pelottavalta sisällöltä ennen nukkumaanmenoa: rajaa ruutuajan käyttöä.
  • Luo rauhallinen iltarutiini: puhu ennen nukkumaanmenoa iloisista asioista, lue lapselle lempeä iltasatu, peittele pehmolelu hänen viereensä lohduttajaksi.

Jos painajaiset toistuvat usein ja vaikuttavat lapsen arkeen, mieti ammattiavun hakua.

Unikauhukohtaukset

Unikauhukohtaus on voimakas, pelottava episodi syvässä univaiheessa (non‑REM-unessa), yleensä 1–3 tuntia nukahtamisen jälkeen. Lapsi voi huutaa, itkeä paniikissa, hengittää tiuhaan, huitoa tai nousta vuoteesta – mutta ei ole oikeasti hereillä. Aamulla hän ei muista tapahtuneesta mitään.

Unikauhukohtauksia esiintyy yleensä 4–12-vuotiailla lapsilla, ja osa tämän ikäisistä kokee näitä ainakin kerran.

Kohtauksen taustalla ovat:

  • Perinnöllisyys: unihäiriöt voivat kulkea suvussa.
  • Univaje ja väsymys
  • Stressi, kuume, sairaus tai lääkkeet

Miten toimia, jos lapsi saa unikauhukohtauksen?

  1. Älä yritä herättää lasta – se voi voimistaa reaktiota ja pitkittää kohtausta.
  2. Tee ympäristö lapselle turvalliseksi – poista terävät tai vaaralliset esineet.
  3. Pidä kiinni säännöllisestä unirytmistä – riittävä uni ehkäisee kohtauksia.
  4. Kokeile ennakoivaa herättämistä (scheduled awakening) – kun herätät lapsen hieman ennen tyypillistä kohtauksen ilmaantumisaikaa, kohtauskierre voidaan katkaista.

Jos unikauhukohtaukset ovat usein toistuvia, pitkittyneitä tai aiheuttavat lapselle vaaraa, hakeudu lääkäriin.

Unissakävely

Unissakävely tarkoittaa, että lapsi nousee yöllä ylös, kävelee tai suorittaa toimintoja unen aikana. Unissakävelyä esiintyy 4–8-vuotiailla, kaikkiaan noin 5–15 prosentilla lapsista.

Syyt:

  • Perinnöllisyys
  • Väsymys
  • Stressi
  • Kuume, lääkkeet
  • Muut unihäiriöt

Miten toimia, jos lapsi kävelee unissaan?

  • Älä herätä lasta, mutta ohjaa hänet takaisin sänkyyn.
  • Tee ympäristö turvalliseksi.
  • Säilytä säännöllinen unirytmi: nukkumaanmeno ja herätys aamulla suurin piirtein samaan aikaan joka päivä.
  • Voit kokeilla myös ns. ”scheduled awakeningia” eli ennakoivaa herättämistä – herätä lapsi 15 minuuttia ennen tyypillistä unissakävelyaikaa.

Jos unissakävely on toistuvaa, jatkuu murrosiän yli tai siihen liittyy vaarallisia tilanteita, vie lapsi lääkäriin.

Lapsen uniapnea

Joskus lapsen univaikeudet voivat johtua uniapneasta. Sitä sairastaa noin 1–5 prosenttia lapsista.

Uniapneatarkoittaa hengityskatkoja unen aikana. Lapsella sairauden yleisin syy ovat suurentuneet nielurisat tai kitarisat. Muita riskitekijöitä ovat ylipaino, ahtaat anatomiset rakenteet ja neurologiset sairaudet.

Uniapnean oireet:

  • Kuorsaus
  • Hengityskatkokset
  • Päiväväsymys, ärtyisyys
  • Keskittymisvaikeudet
  • Levoton uni

Hoito: Usein kirurginen eli nielurisojen poisto. Myös CPAP-hoito ja painonhallinta voivat auttaa. Mikäli epäilet lapsella uniapneaa, varaa aika lastenlääkärille.

Kotikonstit lapsen uniongelmien hoitoon

Mikäli lapsen uniongelmien taustalla ei ole mitään sairautta, ne hoituvat usein yksinkertaisin kotikonstein. Niitä ovat:

  • Iltarutiinit: satuhetki, pesut, rauhoittuminen
  • Säännöllinen unirytmi: myös viikonloppuisin
  • Pimeä, viileä ja hiljainen huone
  • Älylaitteiden käytön välttäminen illalla
  • Aktiivisuus päivällä sekä riittävä ulkoilu
  • Turvallisuuden tunne ja läheisyys

Mistä apua lapsen uniongelmiin?

Neuvolat ja kouluterveydenhuolto voivat auttaa arvioimaan tilannetta sekä tarjoamaan sopivia hoitomuotoja lapsen univaikeuksiin. Voit myös varata lapselle ajan Pikkujättiin, jossa lapsen uniongelmia hoitavat psykologit sekä lastenpsykiatrit.

Apua kannattaa hakea, jos

  • lapsen uniongelmat jatkuvat viikkoja
  • lapsi on päivisin selvästi väsynyt tai oireilee käytöksellään
  • epäilet lapsella uniapneaa
  • lapsen univaikeudet kuormittavat koko perhettä

Suomessa on kehitetty erilaisia omahoitomenetelmiä ja -ohjelmia, jotka auttavat uniongelmien ratkaisussa. Esimerkiksi

  • lasten univaikeuksien omahoito-ohjelma (Mielenterveystalo) tarjoaa vaiheittaisen ohjauksen univaikeuksien käsittelyyn.
  • unikoulut: erityisesti vauvoille ja taaperoille suunnatut lähestymistavat, joissa opetetaan lapsi nukahtamaan itsenäisesti.
  • vanhempainryhmät ja vertaistuki: muiden vanhempien kokemuksista saattaa löytyä helpotusta omaan tilanteeseen.

Tuki voi myös olla emotionaalista. Pelkkä tieto siitä, ettei ole yksin ongelmien kanssa, auttaa monia vanhempia jaksamaan.

Päiväunet ja niiden tarve

Päiväunet kuuluvat pienen lapsen elämään:

IkäTarve
0–6 kk3–4 päiväunta
6–12 kk2 päiväunta
1–2 v1 pitkä päiväuni (1,5–2,5 h)
3–4 vnoin puolet lapsista nukkuu
5+ vuseimmilla ei enää tarvetta päiväuniin

Mikä neuvoksi, jos lapsi ei nuku päiväunia?

  1. Lapsi ei ole tarpeeksi väsynyt
    Päiväuni on liian aikaisin tai yöuni on ollut liian pitkä.
    Ratkaisu: Siirrä päiväunien ajankohtaa myöhemmäksi tai aktivoi lasta ennen lepoaikaa.
  2. Lapsi on liian väsynyt
    Yliväsymys voi aiheuttaa levottomuutta, jolloin lapsi ei pysty rauhoittumaan.
    Ratkaisu: Tunnista väsymyksen merkit ajoissa ja rauhoita tilanne.
  3. Unirytmi on muuttumassa
    Yleistä 2,5–4 vuoden iässä, kun tarve päiväunille vähenee.
    Ratkaisu: Siirry vähitellen lepohetkiin ilman vaatimusta nukkua.
  4. Lapsi kokee painetta tai pelkoa
    Pelko nukkumisesta erillään vanhemmista tai painajaiset voivat vaikuttaa.
    Ratkaisu: Luo turvallinen, lempeä lepohetki ilman pakkoa.
  5. Liikaa virikkeitä ennen lepoa
    Esimerkiksi ruutuajan tai vilkkaan leikin jälkeen voi olla vaikea rauhoittua.
    Ratkaisu: Siirtymähetki ennen päiväunia, rauhoittava satu tai hiljainen musiikki.

Hakeudu neuvolan tai lastenlääkärin arvioon, jos

  • lapsi ei jaksa ilman päiväunia, muttei suostu lepäämään.
  • lapsen unirytmi on jatkuvasti sekaisin.
  • väsymys aiheuttaa iltaisin tai öisin suuria ongelmia (itkuisuus, nukahtamisen vaikeus).
  • päiväunettomuus vaikuttaa lapsen tai perheen hyvinvointiin.

Ajanvaraus Pikkujättiin

Jos lapsella on huolta aiheuttavia uniongelmia, varaa aika psykologille tai lasten- tai nuorisopsykiatrille internetajanvarauksemme kautta tai soittamalla Pikkujätin ajanvaraus- ja neuvontapuhelimeen 010 380 8000. 

Asiantuntijana Pikkujätin nuorisopsykiatrian erikoislääkäri, psykoterapeutti (LT) Laura Häkkinen. Tekstin tuottamisessa on käytetty apuna tekoälyä.

Lapsen ja nuoren tunnetaidot

Tunnetaidot ovat olennainen osa lapsen ja nuoren kasvua ja hyvinvointia. Niiden avulla hän oppii tunnistamaan, ymmärtämään ja säätelemään omia tunteitaan sekä reagoimaan rakentavasti muiden tunteisiin. Tunnetaitojen kehittymisessä tarvitaan johdonmukaista, hyväksyvää ja empaattista tukea aikuisilta. Haastavissa tilanteissa kannattaa hakea ammattiapua.

Mitä ovat tunnetaidot ja miksi ne ovat tärkeitä?

Tunnetaidoilla tarkoitetaan kykyä tunnistaa, nimetä, ilmaista ja säädellä omia tunteita. Niihin sisältyy myös empatiakyky sekä taito ottaa huomioon toisten ihmisten tunteet.

Tunnesäätelytaidot auttavat

  • vahvistamaan itsetuntoa ja itseluottamusta
  • luomaan ja ylläpitämään sosiaalisia suhteita
  • ehkäisemään mielenterveysongelmia
  • toimimaan yhteisöissä rakentavasti
  • selviytymään haastavista tilanteista

Tunnetaitojen kehitys varhaislapsuudessa

Varhaislapsuus on tunne-elämän kehityksen kannalta keskeinen vaihe. Turvallinen kiintymyssuhde vanhempiin ja muihin läheisiin luo perustan lapsen kyvylle säädellä tunteita.

Jo vauvaiässä lapsi oppii säätämään tunteitaan aikuisen avulla. Kun aikuinen vastaa herkästi lapsen tarpeisiin ja toimii rauhallisesti tunnekuohun aikana, lapsi oppii mallintamaan tätä käytöstä.

Leikki, roolileikit ja sadut auttavat lasta jäsentämään omia ja toisten tunteita. Esimerkiksi satujen ja tarinoiden avulla voidaan käsitellä pelkoja, suuttumusta ja surua lapselle turvallisella tavalla.

Tunnetaidot alakouluikäisillä

Koulun alkaessa lapsen tunnetaidot ovat jo monipuolistumassa. Lapsi pystyy tunnistamaan useita eri tunteita, mutta tarvitsee vielä tukea niiden säätelyyn ja ilmaisemiseen sopivalla tavalla.

Lapselle on tärkeää opettaa tunnesanastoa, jotta hän voi tunnistaa ja ilmaista, mitä tuntee. Aikuinen voi auttaa kysymällä: ”Tuntuuko sinusta surulliselta vai ehkä pettyneeltä?”

Vuorovaikutus muiden lasten kanssa tarjoaa jatkuvia tilanteita, joissa tunnetaidot kehittyvät. Riitojen ratkaiseminen, toisen huomioon ottaminen ja kompromissien tekeminen ovat osa tunnekasvatusta.

Nuoruusikä ja tunne-elämän haasteet

Nuoruudessa tunteet voimistuvat, mutta säätelykyky ei ole vielä täysin kehittynyt. Aivojen etuotsalohko, joka vastaa harkinnasta ja impulssikontrollista, kypsyy noin 25-vuotiaaksi asti.

Vaikka nuori voi vaikuttaa itsenäiseltä, hän tarvitsee edelleen aikuisen tukea. Rauhallinen läsnäolo, kuunteleminen ja hyväksyvä suhtautuminen ovat avainasemassa.

Erityishaasteet: nepsy-piirteiset lapset

Lapsilla, joilla on neuropsykiatrisia piirteitä, kuten ADHD tai autismikirjon häiriö, tunnetaitojen kehitys voi olla hitaampaa. He hyötyvät erityisesti:

  • tunteiden nimeämisestä yhdessä aikuisen kanssa
  • visuaalisista tukikeinoista (esim. tunnekuvat, aikataulut)
  • toistosta ja selkeästä arjen rakenteesta

Lapsen ja nuoren tunnetaitojen tukeminen

Lapsen tärkeimmät tunnetaitojen oppimisen mallit ovat hänen lähellään – vanhemmat, opettajat ja varhaiskasvattajat.

Tapoja tukea lapsen tunnetaitojen kehitystä:

  • nimeä tunteita ääneen
  • näytä mallia käyttäytymällä rauhallisesti
  • kuuntele lasta keskeyttämättä
  • ohjaa lasta miettimään vaihtoehtoisia tapoja toimia tunnekuohussa

Voit kokeilla myös seuraavia lapselle sopivia tunnetaitoharjoituksia:

  1. Tunnetaulu: Piirretään tai valitaan päivän tunne kasvojen ilmeiden kuvista.
  2. Tunnepäiväkirja: Kirjoitetaan tai piirretään päivän tapahtumat ja niihin liittyneet tunteet.
  3. Sadut ja kertomukset: Luetaan satu ja keskustellaan henkilöhahmojen tunteista.
  4. Liikennevalo-menetelmä: Pysähdy (punainen), hengitä (keltainen), toimi (vihreä). Auttaa rauhoittumaan tunnekuohussa.
  5. Tunteiden pantomiimi: Esitetään tunnetta keholla ja arvataan, mikä tunne on kyseessä.

Milloin tarvitaan ammattiapua?

Ammattiapua tarvitaan, jos

  • tunne-elämän haasteet haittaavat lapsen tai nuoren arkea merkittävästi.
  • lapsi tai nuori ei kykene osallistumaan normaaleihin arjen toimintoihin.
  • huoli lapsesta tai nuoresta jatkuu yli 1–2 kuukautta eikä tilanne parane esimerkiksi koulun tai kodin tuella.
  • lapsella tai nuorella on masennusoireita tai itsetuhoisia ajatuksia.

Terveydenhuollon ammattilaisen puoleen kääntymistä kannattaa harkita myös seuraavissa tilanteissa:

  1. Toistuvat ja voimakkaat tunnepurkaukset: Jos lapsella tai nuorella esiintyy usein voimakasta raivoa, itkuisuutta tai vetäytymistä ilman näkyvää syytä, ja tämä haittaa arkea kotona tai koulussa, se voi olla merkki siitä, että tunteiden säätely ei kehity odotetusti.
  2. Tunneilmaisun puute tai jäykkyys: Jos lapsi ei osaa tai uskalla ilmaista tunteitaan tai näyttää tunneilmeiltään hyvin jäykältä ja epätyypilliseltä, kyse saattaa olla neuropsykiatrisista tai tunne-elämän haasteista.
  3. Pitkittynyt suru, ahdistus tai pelot: Jos lapsi tai nuori vaikuttaa jatkuvasti alakuloiselta, pelokkaalta tai jännittyneeltä eikä tilanne parane ajan kanssa, taustalla voi olla ahdistuneisuushäiriö, masennus tai traumaattinen kokemus.
  4. Vaikeudet sosiaalisissa suhteissa: Jos lapsi ei kykene muodostamaan tai ylläpitämään ikätasoaan vastaavia ystävyyssuhteita, tai hän käyttäytyy poikkeavasti ryhmätilanteissa (esim. aggressiivisuus, eristäytyminen), ammattilaisen arvio voi olla tarpeen.
  5. NEPSY-piirteet ja epäilyt kehityksellisistä häiriöistä: Lapsilla, joilla on esim. ADHD, autismikirjon häiriö tai kielellisiä vaikeuksia, tunnetaidot voivat kehittyä epätasaisesti. Näissä tilanteissa moniammatillinen arvio ja tuki (psykologi, puheterapeutti, toimintaterapeutti) ovat hyödyllisiä.
  6. Perheen kuormittava tilanne: Jos perheessä on pitkittynyttä stressiä, mielenterveys- tai päihdeongelmia tai muita kuormittavia tekijöitä, lapsi saattaa tarvita tukea myös terveydenhuollon tai sosiaalipalvelujen kautta.

Tuen tarve ei välttämättä tarkoita pitkäaikaista hoitoa. Jo yksittäinen keskustelu, vanhempainohjaus tai lyhytinterventio voi riittää. Mitä aiemmin haasteisiin tartutaan, sitä helpompi niihin on vaikuttaa.

Apua saa matalalla kynnyksellä neuvolasta ja kouluterveydenhuollosta. Voit myös varata ajan Pikkujättiin psykologille tai lasten- tai nuorisopsykiatrille.

Tunnetaitojen pitkän aikavälin vaikutukset

Hyvät tunnesäätelytaidot ovat yhteydessä

  • parempaan koulumenestykseen
  • vahvempaan itsetuntoon
  • vähäisempään stressiin ja ahdistukseen
  • parempiin ihmissuhteisiin
  • nuoren myöhempään menestykseen työelämässä

Sosioemotionaalinen oppiminen luo perustan lapsen ja nuoren psyykkiselle hyvinvoinnille ja resilienssille eli kyvylle selvitä elämän haasteista.

Ajanvaraus Pikkujättiin

Jos lapsen tunne-elämän haasteet haittaavat arkea tai olet hänestä huolissasi, varaa aika psykologille tai lasten- tai nuorisopsykiatrille internetajanvarauksen kautta tai soittamalla Pikkujätin ajanvaraus- ja neuvontapuhelimeen 010 380 8000. 

Asiantuntijana Pikkujätin nuorisopsykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti (LT) Laura Häkkinen. Tekstin tuottamisessa on käytetty apuna tekoälyä.

Heidi Storgårds

Teen psykologisia tutkimuksia, pidän tukikeskusteluja lasten kanssa ja ohjaan vanhempia. Minulla on yli kymmenen vuoden kokemus työstä lasten, nuorten ja huoltajien kanssa (koulupsykologina). Olen aidosti kiinnostunut lapsen tilanteesta, voinnista ja ajatuksista. Saan helposti hyvän kontaktin kaikenlaisiin lapsiin ja nuoriin.

Autan mielelläni esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:

– ahdistus, pelot, mieliala
– koulunkäynninhaasteet
– tarkkaavaisuusongelmat
– neuropsykiatriset oireet
– kognitiivinen tutkimus
– koulukypsyysarviointi
– sosioemotionaalinen arvio

Niina Ritari

Minulla on yli 20 vuoden laaja-alainen työkokemus erikoissairaanhoidon kliinisenä neuropsykologina lastenneurologian yksiköissä.

Erityisosaamisaluettani ovat:

* lasten ja nuorten kehitykselliset vaikeudet
* oppimisvaikeudet
* matematiikan, lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeudet
* tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen vaikeudet
* neurologisten sairauksien ja vammojen tuottamien vaikeuksien kartoittaminen ja tukitoimien suunnittelu

Kohtaan lapset ja nuoret kannustavasti, pyrkien löytämään vahvuudet ja ratkaisut haasteisiin.

Lämpimästi tervetuloa vastaanotolleni!

Nepsy-lapsi

Nepsy-lapset ovat lapsia, joilla on neuropsykiatrisia haasteita, kuten ADHD, autismikirjon häiriö ja Touretten oireyhtymä. He tarvitsevat erityistä tukea arjessaan ja oppimisessaan.  Apua kannattaa hakea, jos nepsy-piirteet vaikuttavat merkittävästi lapsen tai perheen elämään.

Mikä on nepsy-lapsi?

Nepsy-lapsi on lapsi, jolla on neuropsykiatrisia erityispiirteitä. Termillä viitataan laajaan kirjoon hermoston toiminnan eroavaisuuksia, jotka voivat vaikuttaa lapsen käyttäytymiseen, tunne-elämään, oppimiseen ja aistien toimintaan.

Nepsy-piirteet eivät ole kasvatuksesta johtuvia ongelmia, vaan ne kumpuavat aivojen rakenteellisista ja toiminnallisista eroista. Nepsy-piirteet eivät liioin ole este onnelliselle lapsuudelle – oikealla tuella ne voivat olla myös vahvuus.

Mitä diagnooseja nepsy-lapsella voi olla?

Nepsy-lapsi ei ole diagnoosi itsessään, mutta nepsy-lapsella voi olla yksi tai useampi neuropsykiatrinen diagnoosi, kuten

Diagnoosin tekee yleensä lastenpsykiatri tai lastenneurologi. Diagnoosin tekemisessä saatetaan tarvita myös neuropsykologia tai moniammatillista tiimiä. Neuropsykiatrinen diagnoosi voi mahdollistaa tukitoimia koulussa ja oikeuden kuntoutukseen.

Aina ei kuitenkaan ole kyse neuropsykiatrisesta häiriöstä. Jos vaikeudet ovat lieviä, niitä voidaan kutsua nepsy-piirteiksi. 

Mitä ovat nepsy-piirteet?

Nepsy-piirteet voivat ilmetä monella tavalla: lapsi saattaa olla impulsiivinen, kärsiä keskittymisvaikeuksista, olla sosiaalisesti vetäytyvä tai reagoida voimakkaasti ärsykkeisiin. Esimerkiksi siirtymätilanteet, uuden oppiminen tai yllättävät muutokset voivat olla haastavia. Tavallisia piirteitä ovat myös:

  • Tarkkaavuuden vaikeudet
  • Toiminnanohjauksen häiriöt
  • Tunteiden säätelyn haasteet
  • Kielelliset vaikeudet
  • Motorisen koordinaation vaikeudet
  • Sosiaalisen vuorovaikutuksen haasteet
  • Aistiherkkyys

Jokainen nepsy-lapsi on yksilö, ja piirteet voivat vaihdella suuresti eri lasten kesken.

Aistiherkkyys haastaa nepsy-lapsen arkea

Monilla nepsy-lapsilla esiintyy aistiherkkyyttä eli aistien yli- tai aliherkkyyttä. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi, että lapsi kokee tavalliset äänet liian kovina, kirkkaat valot häiritsevinä tai tietyt vaatemateriaalit epämiellyttävinä. Toisaalta jotkut lapset saattavat hakea voimakkaampaa aististimulaatiota, kuten painetta tai liikettä.

Aistiherkkyys voi aiheuttaa ylivireyttä tai vetäytymistä, mikä vaikuttaa lapsen toimintakykyyn päiväkodissa, koulussa tai kotona. Arjessa kannattaa hyödyntää aistitaukoja, rauhoittumishetkiä, liikuntaleikkejä ja selkeää ympäristöä, joka ei kuormita liikaa lapsen hermostoa.

Nepsy-tuki arjessa – konkreettisia keinoja

Nepsy-tuki on kokonaisuus, joka koostuu lapsen haasteiden ja ongelmien oikea-aikaisesta tunnistamisesta, yksilöllisestä ohjauksesta ja jatkuvasta tuesta. Arkeen liittyviä keinoja ovat esimerkiksi:

  • Selkeät rutiinit ja aikataulut
  • Visuaaliset ohjeet ja aikataulut
  • Rauhoittumispaikat ja mahdollisuus vetäytymiseen
  • Positiivinen palaute ja onnistumisten vahvistaminen
  • Yhteistyö perheen ja koulun välillä

Tuen tulee olla jatkuvaa ja muokkautua lapsen kehityksen mukana. Yksi ratkaisu ei sovi kaikille, joten lapsen ja perheen kokonaisvaltainen tuntemus on ensiarvoisen tärkeää.

Mikä neuvoksi, jos nepsy-lapsi ei tottele?

Tilanteet, joissa nepsy-lapsi ei tottele vanhempiaan tai muita aikuisia, ovat usein seurausta ylikuormituksesta tai siitä, ettei lapsi ymmärrä aikuisten odotuksia. Näissä tilanteissa apua voi olla esimerkiksi

  • johdonmukaisista, lyhyistä ja visuaalisista ohjeista
  • asioiden toistamisesta rauhallisesti ja selkeästi
  • mahdollisuudesta rauhoittumiseen ja vetäytymiseen
  • vahvistavasta, positiivisesta palautteesta

Tavoitteena ei ole kontrolloida, vaan auttaa lasta tunteiden säätelytaidoissa ja toiminnan ohjauksessa.

Nepsy-ohjaus kasvatuksessa ja koulussa

Nepsy-ohjaus viittaa ohjaukseen, jossa tuetaan nepsy-lasten itsesäätelyä, tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä kokonaisvaltaista hyvinvointia. Tämä voidaan toteuttaa esimerkiksi varhaiskasvatuksessa, kuten päiväkodissa, koulussa tai perhetyössä.

Nepsy-ohjaus hyödyntää lapselle ymmärrettäviä keinoja, kuten kuvatukea, leikkitilanteita ja rentoutumismenetelmiä. Se tarjoaa myös vanhemmille neuvoja lapsen yksilölliseen tukemiseen ja edistää kodin ja kasvatuksen välistä yhteistyötä.

Milloin ja mistä nepsy-lapselle kannattaa hakea apua?

Apua kannattaa hakea silloin, kun nepsy-piirteet vaikuttavat merkittävästi lapsen tai perheen arkeen. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi, kun

  • lapsi ei jaksa koulussa tai päiväkodissa
  • keskittymis- tai käytöspulmat haittaavat oppimista ja ihmissuhteita
  • kotona on jatkuvasti räjähdyksiä, raivokohtauksia tai univaikeuksia
  • vanhempien jaksaminen on koetuksella

Alkuun pääsee neuvolassa tai kouluterveydenhuollossa. Voit myös varata ajan Pikkujättiin lasten- tai nuorisopsykiatrin, psykologin tai psykiatrisen sairaanhoitajan arvioon. Mitä aiemmin haet lapselle apua, sitä enemmän terveydenhuollon ammattilaisilla on mahdollisuuksia tukea hänen hyvinvointiaan ja ehkäistä lisäongelmia. Tärkeintä on tunnistaa tuen tarve – se edistää koko perheen hyvinvointia.

Ajanvaraus Pikkujättiin

Mikäli lapsellasi on nepsy-piirteitä ja niistä johtuvia haasteita, varaa aika lasten- tai nuorisopsykiatrin, psykologin tai psykiatrisen sairaanhoitajan arvioon internetajanvarauksemme kautta tai soittamalla Pikkujätin ajanvaraus- ja neuvontapuhelimeen 010 380 8000.  Vanhemman on hyvä olla käynnillä mukana.

Tekstin on tarkistanut lääketieteen tohtori, nuorisopsykiatrian erikoislääkäri sekä psykoterapeutti Laura Häkkinen. Tekstin tuottamisessa on käytetty tekoälyä.

Artikkelit ja tiedotteet
Pikkujätti Turku lasten aula, havainnekuva Pikkujätti avaa lasten ja nuorten lääkäriaseman Turkuun
Kauppakeskus Hansa saa joulukuussa Aava Turun kaveriksi upouuden Pikkujätin, joka palvelee perheitä lasten ja nuorten terveyshuolissa.
Lue lisää
Riikka ja Ulla Kun pehmolelu saa ensin laastarin – Näin potilasturvallisuus näkyy lapsen lääkärikäynnillä
Valtakunnallista Potilasturvallisuuspäivää vietetään 17.9. Turvallinen hoito on parhaimmillaan huomaamatonta: se tuntuu lapsen mielestä lempeältä rutiinilta ja huoltajan mielestä selkeältä etenemiseltä.
Lue lisää
Jarkko-Kantoluoto- Jarkko Kantoluoto on Aavan ja Pikkujätin uusi markkinointi- ja viestintäjohtaja
Aavassa ja Pikkujätissä Jarkko Kantoluotoa kiehtoo inhimilliset arvot ja pitkäjänteinen tekeminen perheen omistuksessa.
Lue lisää