Kouluvalmiusarvio
Lapsen kouluvalmiuteen vaikuttaa lapsen yleinen kehitystaso, joka voi vaihdella koulun aloittavilla paljonkin. Kouluvalmiusarvion avulla psykologi arvioi onko lapsesi valmis kouluun. Arvio on paikallaan, jos lapsesi tunnetaidot, sosiaaliset taidot tai kognitiiviset taidot ovat yleistä ikäkehitystä jäljessä. Toisinaan koulun aloituksen lykkäys voi olla pohja onnistuneemmalle koulutielle.
Mikä on kouluvalmiusarvio?
Kouluvalmiusarvio on psykologin tai neuropsykologin tekemä arvio lapsen valmiudesta aloittaa koulu normaalin oppivelvollisuuden ja opetussuunnitelman mukaisesti tai tätä aiemmin.
Milloin kouluvalmiusarviolle voi olla tarve?
Kouluvalmiusarviolle voi tulla tarve, mikäli lapsen kognitiiviset taidot, sosiaaliset taidot, tunnetaidot tai kaikki edellä mainitut ovat oppivelvollisuuden alkamisen lähestyessä ikäkehitystä jäljessä.
Toisin sanoen, psykologi voi antaa kouluvalmiusarvion perusteella suosituksen koulun aloituksen lykkäämisestä, jos herää epäilys, ettei lapsen toiminnanohjaus riitä koulumaiseen toimintaan, kuten:
- riittävään paikalla oloon
- keskittymiseen
- pettymysten sietämiseen
- itsenäisyyteen
- uusien aikuisten ja lasten kanssa toimimiseen tai
- lapsella esiintyy aggressiivisuutta.
Toisaalta psykologi voi arvioida kouluvalmiusarviossa, että lapsi pystyy aloittamaan koulun tuetusti.
Kouluvalmiusarvio on mahdollista tehdä myös silloin, jos lapsen on tarkoitus aloittaa koulunkäynti normaalia oppivelvollisuusikää aiemmin.
Mikä hyöty kouluvalmiusarviosta on?
Liian varhainen koulun aloitus voi pahimmillaan muodostaa lapselle pidemmälle tulevaisuuteen ulottuvan negatiivisen kokemuksen koulusta.
Kouluvalmiusarvion pohjalta kouluviranomaiset pystyvät yhdessä huoltajien kanssa tekemään tutkittuun tietoon perustuvan päätöksen lapsen normaalia myöhäisemmästä tai aikaisemmasta koulun aloituksesta tai tuetusta koulun aloituksesta.
Mitä vastaanotolla tapahtuu?
Selvittääkseen mikä lapsen yleinen kehitystaso ja edelleen kouluvalmius on, psykologi ja/tai neuropsykologi tekee lapselle tyypillisesti sekä tunne-elämän että kognitiivisen kartoituksen.
Arvion tekemiseksi käyntejä psykologin ja/tai neuropsykologin luona tarvitaan tyypillisesti 3-5. Yksi käynti kestää keskimäärin 45-60 minuuttia.
Ensimmäiselle käyntikerralle kannattaa ottaa mukaan tulokset mahdollisista aiemmista psykologin tai toiminta- tai puheterapeutin tekemistä tutkimuksista sekä päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma -arvio.
Ajanvaraus
Varaa aika kouluvalmiusarvioon lastenpsykologille (tunne-elämään liittyvät syyt) tai neuropsykologille (kognitiivisiin taitoihin liittyvät syyt) nettiajanvarauksen kautta tai soittamalla Pikkujätin ajanvaraus- ja neuvontapuhelimeen 010 380 8000.