Puhelinvastaanotto
Puhelimitse tapahtuvalla etävastaanotolla voidaan ottaa kantaa lasten terveyden ja sairauden ongelmiin sekä antaa neuvoa ongelmien ja huolien ratkaisemiseksi asiantuntijan toimesta.
Puhelinvastaanotto on maksullinen, ajanvarauksellinen etävastaanotto puhelimitse, jossa lääkäri soittaa sinulle sovittuna ajankohtana.
Miten puhelinvastaanotto toimii?
Ajan varaaminen
Ajan voit varata internetajanvarauksen kautta tai soittamalla Pikkujätin ajanvarauspalveluun 010 380 8000. Vapaat puhelinvastaanottoajat näet internetajanvarauksessa valitsemalla hakukentästä toimipisteeksi Pikkujätti Puhelinvastaanotto.
Jos et löydä haluamallesi asiantuntijalle sopivaa puhelinvastaanottoaikaa, ota yhteyttä neuvontapalveluumme. Puhelinvastaanottoaikoja on tarjolla osalle asiantuntijoistamme.
Puhelinvastaanottoajan varauksesta saat antamaasi matkapuhelinnumeroon vahvistuksen sekä muistutuksen tekstiviestillä 24h ennen varattua aikaa.
Lääkäri soittaa sinulle sovittuna ajankohtana. Varmista, että olet tällöin vapaana ja puhelin on lähellä. Lääkärille ei voi soittaa takaisin. Perumattomasta puhelinvastaanottoajasta veloitetaan 50% käynnin hinnasta.
HUOM! Muistathan tarkistaa yhteystietosi ja tarvittaessa päivittää vaihtunut puhelinnumerosi PikkuTiedot -palvelussamme, jotta lääkäri osaa soittaa oikeaan numeroon.
Mitä lapsen asioita voi hoitaa puhelinvastaanoton kautta?
Puhelimitse tapahtuvalla vastaanotolla voidaan ottaa kantaa lasten terveyden ja sairauden ongelmiin sekä antaa neuvoa ongelmien ja huolien ratkaisemiseksi asiantuntijan toimesta.
Puhelinvastaanotolla voidaan hoitaa esimerkiksi:
- Reseptin uusimiset
- Lääkärin konsultointi aiemmin vastaanotolla hoidettuun asiaan
(esim. kastelu, ummetus, astma tai allergia-asiat) - Lääkitys- tai ruokavaliokokeilujen kontrollit
- Allergiaoireet siitepölyaikana, astmaan liittyvät kontrolliasiat
(reseptin uusinnat, lääkitysohjeet). - Kontrollilaboratoriovastausten läpikäyminen yleensä ennalta sovitusti, jos vaiva ei ole akuutti
- Kysymykset koronavirukseen liittyen
Puhelimitse ei hoideta: akuutit hätätilanteet, hengenahdistus, rintakipu, voimakasoireiset infektiot tai kiputilat, antibiootit infektiosairauksien hoitoon.
Antibioottihoidot edellyttävät lähes poikkeuksetta fyysistä tutkimusta ja/tai laboratoriotutkimusten tekemistä. Pääasiassa keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä ei määrätä etävastaanotolla.
Reseptien kirjoittaminen puhelimitse
Reseptit laaditaan tarvittaessa potilastietojärjestelmämme kautta Kanta-ohjelmaan. Reseptit ovat saatavilla haluamastasi apteekista kela-kortilla.
Reseptien laatiminen edellyttää, että lääkäri pystyy arvioimaan kyseisen lääkehoidon tarpeellisuuden lapselle. Lapsilla on aikuisiin nähden huomattavasti vähemmän pitkäaikaissairauksia. Lasten lääkehoito on osa kokonaisvaltaista hoitopolkua, jossa tapauskohtaisesti seurataan ja arvioidaan jokaisen yksittäisen lääkkeen tarpeellisuutta.
Laboratoriotutkimukset ja muut lähetteet puhelimitse
Etälääkäri voi määrätä Pikkujätin laboratorioon tutkimuslähetteitä, jos lähetteen tekeminen ei edellytä potilaan tutkimusta. Etälääkäri sopii vielä erikseen tulevan hoidon ja vastausten saamisesta potilaan kanssa.
Jatkolähetteet muihin tutkimuksiin tai toimenpiteisiin sovitaan lääkärin kanssa.
Todistusten kirjoittaminen puhelinvastaanotolla
Etävastaanotoilla lääkäri voi joissakin tilanteissa harkinnanvaraisesti laatia todistuksia, kuten sairauspoissaolotodistuksia lapsen sairastamisesta vanhemman työnantajaa varten.
Esim. ruokavaliotodistusten uusiminen voidaan tehdä puhelinvastaanoton yhteydessä.
Puhelinvastaanoton hinta ja maksaminen
Voit maksaa puhelinvastaanoton nyt mm. verkkomaksuna, useilla eri maksukorteilla tai MobilePayllä. Maksaminen on turvallista. Maksaminen tapahtuu kotimaisen maksuvälittäjämme Paytrailin verkkopalvelussa. Paytrail on Suomen suurin verkkomaksupalvelu, ja sille on myönnetty turvallisen maksamisen Safe Pay -sertifikaatti.
Palvelusta on mahdollista saada Kela-korvausta. Tallentamalla PikkuTiedot -palveluun lapsen Kela-kortin kuvan (kuva molemmista puolista), saat Kelan suorakorvauksen.
Eritellyn kuitin esimerkiksi vakuutusyhtiötä varten saat kätevimmin PikkuTiedot -palvelusta, kohdasta ”Kuitit”. Saat lisäksi kuitit verkkomaksusuorituksista ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen.
Hinnoittelusta voit lukea tarkemmin täältä.
Seuraavat asiat on hyvä varmistaa ennen etävastaanottoa:
- Ovatko huoltajien puhelinnumerot ja muut yhteystiedot ajan tasalla? Jos lapsesi on jo Pikkujätin asiakas, muuttuneet yhteystiedot voit päivittää itse lapsen tietoihin PikkuTiedot-palvelun kautta tai soittamalla Pikkujätin neuvontapalveluun 010 380 8000.
- Asioitko nuoren puolesta? Tällöin on tarpeen saada hänen suostumuksensa. Tämä tapahtuu kätevimmin, jos nuori on mukana keskustelussa ainakin alussa tai muulla tavoin pystytte viestittämään nuoren luvan asiointiin (perustuu lainsäädäntöön ja alaikäisen oikeuksiin).
- Oletko hyväksynyt potilastietojen luovutuksen? Luvan voi antaa Omakanta-palvelussa. Kun lapsen terveystiedot seuraavat mukana, hoidon jatkuvuus ja suunnitelmallisuus paranee.
- Onko lapsi ollut äskettäin hoidossa tai tutkimuksissa muualla? Ota esille muiden lääkärikäyntien sairauskertomukset ja tutkimustulokset. Tiedot Pikkujätin käynneistä löytyvät potilastietojärjestelmästämme.
- Onko lapsella sairauskuluvakuutus? Tarkista korvaako vakuutus etävastaanoton.
- Onko lapsella käytössä lääkkeitä? Ota esille tiedot lapsen käyttämistä lääkkeistä vahvuuksineen ja annostuksineen.