Saavutettavuusselosteet

Asiointipalvelut ja mobiilisovellukset – Aava ja Pikkujätti Oy

Tämä saavutettavuusseloste koskee Aavan ja Pikkujätin digitaalisia asiointipalveluja: verkkopalvelua osoitteessa asiointi.aava.fi ja asiointi.pikkujatti.fi sekä Aavan ja Pikkujätin mobiilisovelluksia. Aava ja Pikkujätti Oy vastaa näiden palvelujen saavutettavuudesta. Seloste on laadittu 12.11.2025 ja perustuu ulkopuolisen asiantuntijan tekemään verkkopalvelun saavutettavuusauditointiin sekä mobiilisovellusten alustavaan itsearviointiin.

Aavan ja Pikkujätin verkkopalvelu ei vielä täytä kaikilta osin WCAG 2.1 AA -tason vaatimuksia. Palvelussa on havaittu saavutettavuuspuutteita, joita korjataan parhaillaan osana digitaalisten palvelujen kehitystyötä. Auditoinnissa on tunnistettu erityisesti tekstien ja linkkien kontrastiin liittyviä haasteita. Osa teksteistä ja painikkeista ei täytä saavutettavuusstandardien mukaisia kontrastisuhteita, mikä voi vaikeuttaa sisällön erottamista. Lisäksi useilta kuvakkeilta, kuten ohjeikoneilta ja sovelluskauppalinkkien kuvista, puuttuu vaihtoehtoinen tekstivastine. Lomakkeiden syötekentissä on tunnistepuutteita, jotka heikentävät ruudunlukijan toimintaa. Sivurakenne ei ole kaikilta osin looginen: osalta sivuista puuttuu <main>-elementti, otsikkotasot eivät noudata johdonmukaista rakennetta ja joiltakin alasivuilta puuttuu pääotsikko tai kielimäärittely. Mobiilikäytössä sisällön suurentamista on rajoitettu, mikä ei vastaa saavutettavuusvaatimuksia. Lisäksi joissakin kohdissa linkkien visuaalinen erottuminen ei ole riittävää, eikä linkkiteksti aina kuvaa linkin kohdetta selkeästi.

Aavan ja Pikkujätin mobiilisovellukset täyttävät tällä hetkellä pääosin saavutettavuusvaatimukset, mutta niistä ei ole vielä suoritettu ulkopuolista saavutettavuusauditointia. Sovellusten saavutettavuudesta tehdään parhaillaan tarkempaa arviointia, ja selostetta päivitetään arvioinnin valmistuttua. Sovellusten keskeiset toiminnot ovat käytettävissä ruudunlukijan avulla, mutta visuaalisten elementtien rooleissa, elementtitunnisteissa ja kosketusalueiden koossa saattaa esiintyä yksittäisiä puutteita. Mobiilisovellusten saavutettavuuden kehittäminen jatkuu muun digitaalisen alustan tavoin.

Asiakkaat voivat asioida myös ilman verkkopalvelua tai mobiilisovellusta. Jos digitaalisten palvelujen käyttö ei onnistu saavutettavuuspuutteiden vuoksi, Aavan ja Pikkujätin asiakaspalvelu auttaa puhelimitse numerossa 010 380 3838 sekä sähköpostitse osoitteessa [email protected]. Asiakaspalvelu voi hoitaa ajanvaraukset ja muut keskeiset asiat vaihtoehtoisena kanavana.

Saavutettavuuspalautetta ja pyyntöjä sisällön saamiseksi saavutettavassa muodossa voi lähettää osoitteeseen [email protected]. Palvelu vastaa palautteisiin 14 päivän kuluessa.

Jos asiakas ei ole tyytyväinen saamaansa vastaukseen tai ei saa vastausta kohtuullisessa ajassa, asiasta voi tehdä ilmoituksen valvontaviranomaiselle. Valvonnasta vastaa Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Saavutettavuuden valvonnan yksikkö. Viranomaisen verkkosivut löytyvät osoitteesta www.saavutettavuusvaatimukset.fi. Yhteydenoton voi tehdä sähköpostitse osoitteeseen [email protected] tai puhelimitse numeroon 0295 016 000.

Aava ja Pikkujätti Oy korjaa merkittävät saavutettavuuspuutteet 12 kuukauden kuluessa ja tähtää siihen, että sekä verkkopalvelu että mobiilisovellukset täyttävät WCAG 2.1 AA -tason saavutettavuusvaatimukset viimeistään 31.12.2026.