Virtuaalitodellisuudesta apua pienten lasten pelkojen ja kipujen lievittämiseen

lapsen_lääkäripelko
Pikkujätti lasten ja nuorten lääkäriasema kehittää jatkuvasti uusia palveluita taatakseen lapsille mahdollisimman miellyttävän hoitokokemuksen. Uusimmassa kehitysprojektissaan Pikkujätti pilotoi virtuaalitodellisuuden käyttöä pelon ja kivun lievitykseen usean lapsiperheen kanssa talvella 2017. Pilotissa lapsille tarjottiin mahdollisuus sukeltaa vedenalaiseen seikkailuun virtuaalilasien avulla verinäytteiden ja rokotusten aikana.

Kliinisistä tutkimuksista on saatu näyttöä, että virtuaalitodellisuusteknologialla voidaan vähentää kipua ja pelkotiloja lääketieteellisten toimenpiteiden aikana jopa tehokkaammin kuin kipulääkkeillä (www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3138477/).

Mukaansatempaava virtuaalitodellisuuskokemus auttaa viemään lapsen huomion pois näytteenotosta ja helpottaa näin myös henkilökunnan työskentelyä”, kertoo Pikkujätin toimitusjohtaja Juha Viertola.

Pilotissa työskennellyt bioanalyytikko Saija Korelin puolestaan uskoo, että tämän kaltaisella palvelulla potilaalle syntyneet positiiviset kokemukset laboratoriossa ovat omiaan helpottamaan seuraavaa näytteenottoa ja täten ehkäisemään esimerkiksi neulakammon syntymistä.

Pilotista saadut tulokset olivat erittäin positiivinen yllätys, vaikka hyviä tuloksia osattiinkin odottaa. Pilottiin osallistuneista perheistä kaikki suositteli palvelua ja antoi sille kouluarvosanan 9.

– Mahtavaa! Meillä näytteenotto on ollut aina pelottava kokemus mutta tästä kerrasta jäi hyvä mieli molemmille, totesi 8-vuotiaan tytön äiti.

Hyvistä tuloksista johtuen palvelua on päätetty jatkokehittää ja ottaa se vakituisempaan käyttöön Pikkujätti-asemilla.

– Tosi hyvä juttu, ei sattunut pistäminen yhtään, sanoi pilottiin osallistunut lapsi.

Pilotin suunnitteli ja toteutti helsinkiläinen suunnittelu- ja innovaatiotoimisto Adventure Club yhteistyössä Pikkujätin kanssa.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Pikkujätti lasten ja nuorten lääkäriasema
Juha Viertola, toimitusjohtaja
juha.viertola@pikkujatti.fi

Irene Järvelä, markkinointi- ja viestintäpäällikkö
irene.jarvela@pikkujatti.fi
043 824 1424

Adventure Club
Samuli Cantell, luova johtaja
samuli@adventureclub.io
040 672 7474

Pikkujätti lasten ja nuorten lääkäriasema Oy on johtava suomalainen lastenlääkäriasema, joka on perustettu vuonna 1987. Pikkujätillä on kuusi lastenlääkäriasemaa Etelä-Suomessa, joissa asiakkaistamme huolehtii yli 250 terveydenhoidon ammattilaista. Vuonna 2015 avatun PikkuTsätti-verkkopalvelun myötä palvelemme pääkaupunkiseudun lisäksi lapsiperheitä kaikkialla Suomessa ja ulkomailla. Pikkujätillä on 50 lääkäriomistajaa ja kuulumme Aava Terveyspalvelut Oy/Aho Group Oy:n konserniin. Yhtiö on 100 % suomalaisessa omistuksessa. Pikkujätti on Avainlippu-yritys ja toiminnallemme on myönnetty ISO 9001:2015 -standardin mukainen laatusertifikaatti. www.pikkujatti.fi

Adventure Club Oy on vuonna 2014 perustettu digitaalisten palveluiden innovaatio- ja suunnittelutoimisto jonka studiot sijaitsevat Helsingissä ja Amsterdamissa.
Adventure Clubissa työskentelee yli 20 alansa huippua ja toimisto on ollut viime vuosina suunnittelukilpailuissa Suomen palkituin.