Huoltajien asiointi helpottuu, kun he voivat jatkossa nähdä alle 18-vuotiaan lapsensa tiedot Pikkujätissä – nuorella on myös oikeus salata tietonsa

nuori-ja-vanhempi-keskustelee
Pikkujätissä ja Aavassa otetaan 1.12.2022 alkaen käyttöön alaikäisen päätöskyvyn arviointi. Sen myötä alle 18-vuotiaat, päätöskykyisiksi arvioidut asiakkaat voivat itse päättää tietojensa luovuttamisesta huoltajille.

Mikä muuttuu?

Tähän asti alaikäisen huoltaja on nähnyt PikkuTiedoissa vain alle 12-vuotiaan ja Omakannassa alle 10-vuotiaan lapsensa tiedot. Jatkossa ikäraja nousee 18 vuoteen ja lapselle tai nuorelle annetaan mahdollisuus päättää omien tietojensa luovuttamisesta huoltajalle.

Jatkossa lääkäri, hoitaja tai muu hoitohenkilökunta tekee jokaisella palvelukerralla arvioinnin lapsen tai nuoren kyvystä päättää hoitoonsa liittyvistä asioista. Arvio tehdään aina vuorovaikutuksessa alaikäisen kanssa.

Mikäli alaikäinen todetaan päätöskykyiseksi, voi hän itse valita, näytetäänkö hänen Pikkujätissä asioimiseen liittyviä tietojaan huoltajalle PikkuTiedoissa ja Omakannassa.

Huoltaja pystyy jatkossakin hoitamaan alle 18-vuotiaan käynteihin liittyviä asioita, mikäli alaikäinen on antanut siihen suostumuksensa.

Arviointi on tehtävä jokaisella käynnillä erikseen eli sama potilas voi olla päätöskykyinen yhdessä asiassa, mutta ei välttämättä toisessa. Alaikäinen ei siis voi kerralla kieltää kaikkien tietojensa näkymistä huoltajalle. Nuori voi myös haluta näyttää jonkin tiedon huoltajalleen, mutta salata toisen.

Huoltaja näkee lapsensa tiedot 1.12.2022 alkaen, kun:

• alaikäinen on päätöskykyinen ja hän sallii tietojensa näyttämisen huoltajalle
  • alaikäinen ei ole päätöskykyinen, jolloin huoltaja hoitaa hänen asioitaan.

Huoltaja ei näe lapsensa tietoja, kun:

• alaikäinen on päätöskykyinen ja kieltää tietojensa näyttämisen huoltajalle
  • alaikäisen päätöskyky ei ole tiedossa.

Suurin osa alaikäisistä asiakkaistamme asioi Pikkujätissä huoltajan kanssa, jolloin huoltaja hoitaa heidän lääkärikäynteihinsä liittyviä asioita. Siksi muutos helpottaa jatkossa myös huoltajien asiointia Pikkujätissä, kun suostumuksen antaneen alaikäisen tiedot näkyvät PikkuTiedoissa ja Omakannassa.

Millaisiin asioihin muutos vaikuttaa?

Muutos vaikuttaa PikkuTiedoissa huoltajalle näytettäviin tietoihin, kuten lapsen ajanvarauksiin, terveystietoihin, resepteihin, laskuihin ja kuitteihin.

Lisäksi se vaikuttaa Omakannassa huoltajalle näkyviin lapsen terveystietoihin sekä antaa apteekeille tietoa, voiko alaikäisen potilaan reseptilääkkeitä luovuttaa heidän huoltajilleen.

Miksi muutos tehdään?

Ensisijainen syy muutokselle on lainsäädäntö.

Jos alaikäinen ikänsä ja kehitystasonsa perusteella kykenee päättämään hoidostaan, alaikäistä on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Tällöin hänellä on myös oikeus kieltää terveydentilaansa ja hoitoansa koskevien tietojen antaminen huoltajalleen (Potilaslaki 7 § ja 9 §).

Toisaalta saamme toistuvasti palautetta huoltajilta, jotka eivät pääse katsomaan 12-17-vuotiaiden lastensa terveystietoja PikkuTiedoissa, vaikka huoltajalla olisi lupa asioida lapsen puolesta.

Näkeekö huoltaja vanhatkin tiedot jatkossa?

Päätöskyvyn arviointia ei tehdä jälkikäteen tai takautuvasti. Siksi 30.11.2022 ja sitä ennen kirjatut alaikäisen vanhat tiedot eivät näy jatkossakaan huoltajalle.

Vanhoilla tiedoilla tarkoitetaan tietoja, jotka on tallennettu Pikkujätin potilastietojärjestelmään sen jälkeen, kun alaikäinen on täyttänyt 12 vuotta (Omakannassa ikäraja 10 vuotta).

Huoltaja voi hoitaa kaikkia alaikäisen lapsensa asioita terveydenhuollossa sekä pyytää alaikäisen potilasasiakirjat nähtäväkseen ja saada niistä kopion, ellei päätöskykyinen alaikäinen ole kieltänyt tietojen antamista.

Huoltajalla on oikeus toimia alaikäisen puolesta huoltajuussuhteen perusteella.

Lisätietoa alaikäisen oikeuksista Kanta-palveluissa.

Artikkelit ja tiedotteet
lapsen Mistä lapsen oppimisvaikeudet johtuvat?
Lievätkin oppimisvaikeudet on tärkeä tunnistaa, jotta lasta voidaan tukea koulussa ja kotona mahdollisimman varhain. Mikäli asiaan ei puututa, ongelmat seuraavat aikuisuuteen. Neuropsykologian erikoispsykologi Nina Sajaniemi kertoo, mitä syitä oppimisvaikeuksien taustalla on ja mitkä ovat yleisimmät oppimishäiriöt.
Pikkujätti Asiakastietolaki muuttuu 1.1.2024 – OmaKannan luovutuslupaa voidaan hyödyntää jatkossa laajemmin
Voit kuitata informoinnin vastaanotetuksi jo nyt OmaKannassa tai asioidessasi Pikkujätissä.
lapsen Lapsen syömishäiriöt – tunnista anoreksia ja bulimia
Lasten syömishäiriöt koskettavat koko perhettä. Ne voivat uhata vakavasti lapsen terveyttä ja jopa henkeä. Lastentautien erikoislääkäri Nina Kaseva kertoo, mitkä ovat lapsen syömishäiriön oireet ja miten niitä voidaan hoitaa. Hyvä uutinen on, että syömishäiriöstä voi toipua täysin. Vanhemmat voivat olla siinä suurena apuna.