Tillgänglighetsutlåtanden

Ärendehanteringstjänster och mobilappar – Aava ja Pikkujätti Oy

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller Aavas och Pikkujättis digitala tjänster: webbtjänsten på adressen asiointi.aava.fi och asiointi.pikkujatti.fi samt Aavas och Pikkujättis mobilappar. Aava ja Pikkujätti Oy ansvarar för att dessa tjänster är tillgängliga. Utlåtandet har upprättats 12.11.2025 och baseras på en tillgänglighetsrevision av webbtjänsten som utförts av en extern specialist och en preliminär självbedömning av mobilapparna.

Aavas och Pikkujättis webbtjänst uppfyller ännu inte till alla delar kraven på nivå WCAG 2.1 AA. Man har upptäckt brister i tjänstens tillgänglighet som för närvarande korrigeras som en del av utvecklingsarbetet för digitala tjänster. I revisionen har man i synnerhet identifierat utmaningar som gäller kontrasten i texter och länkar. Vissa texter och knappar uppfyller inte kontrastförhållandena enligt tillgänglighetsstandarderna, vilket kan göra det svårt att urskilja innehållet. Dessutom saknar flera ikoner, som hjälpikonerna och appbutikslänkarnas bilder, alternativ textmotsvarighet. Blanketternas inmatningsfält har identifieringsbrister som försämrar skärmläsarens funktion. Sidstrukturen är inte logisk till alla delar: på vissa sidor saknas <main>-elementet, rubriknivåernas struktur är inte logisk och vissa undersidor saknar huvudrubrik eller språkdefinition. I mobil användning är förstoringen av innehållet begränsad, vilket inte uppfyller tillgänglighetskraven. Dessutom kan länkar inte visuellt urskiljas tillräckligt bra på vissa ställen, och länktexten beskriver inte alltid länkens mål tydligt.

Aavas och Pikkujättis mobilappar uppfyller för närvarande huvudsakligen tillgänglighetskraven, men en extern tillgänglighetsrevision har ännu inte utförts för dem. En närmare utvärdering av apparnas tillgänglighet pågår, och utlåtandet uppdateras när utvärderingen är klar. De viktigaste funktionerna i apparna är tillgängliga via skärmläsare, men det kan finnas enskilda brister i de visuella elementens roller, elementtaggar och storleken på beröringsytorna. Utvecklingen av mobilapparnas tillgänglighet fortsätter, precis som den övriga digitala plattformens.

Kunderna kan också sköta sina ärenden utan webbtjänst eller mobilapp. Om det inte går att använda de digitala tjänsterna på grund av tillgänglighetsbrister hjälper Aavas och Pikkujättis kundtjänst per telefon på numret 010 380 3838 och per e-post på adressen [email protected]. Kundtjänsten kan sköta tidsbokningar och andra viktiga ärenden som en alternativ kanal.

Tillgänglighetsrespons och förfrågningar om att få innehåll i tillgängligt format kan skickas till adressen [email protected]. Tjänsten svarar på respons inom 14 dagar.

Om kunden inte är nöjd med svaret eller inte får något svar inom rimlig tid, kan ärendet anmälas till tillsynsmyndigheten. Regionförvaltningsverket i Södra Finland, Enheten för tillgänglighetstillsyn, ansvarar för tillsynen. Myndighetens webbplats finns på adressen www.saavutettavuusvaatimukset.fi/sv. Du kan skicka e-post till adressen [email protected] eller ringa numret 0295 016 000.

Aava ja Pikkujätti Oy korrigerar betydande tillgänglighetsbrister inom 12 månader och strävar efter att både webbtjänsten och mobilapparna uppfyller tillgänglighetskraven på nivå WCAG 2.1 AA senast 31.12.2026.