Puhelinvastaanotto

Puhelinvastaanotto

Puhelimitse tapahtuvalla etävastaanotolla voidaan ottaa kantaa lasten terveyden ja sairauden ongelmiin sekä antaa neuvoa ongelmien ja huolien ratkaisemiseksi asiantuntijan toimesta
Puhelinvastaanotto on maksullinen, ajanvarauksellinen etävastaanotto puhelimitse, jossa lääkäri soittaa sinulle sovittuna ajankohtana.

 

MITEN PUHELINVASTAANOTTO TOIMII?

Ajan varaaminen

Ajan voit varata soittamalla Pikkujätin ajanvarauspalveluun  010 380 8000 tai internetajanvarauksen kautta. Vapaat puhelinvastaanottoajat näet internetajanvarauksessa valitsemalla hakukentästä toimipisteeksi Pikkujätti Puhelinvastaanotto.

Jos et löydä haluamallesi asiantuntijalle sopivaa puhelinvastaanottoaikaa, ota yhteyttä neuvontapalveluumme. Puhelinvastaanottoaikoja on tarjolla osalle asiantuntijoistamme.

Puhelinvastaanottoajan varauksesta saatte antamaanne matkapuhelinnumeroon vahvistuksen sekä muistutuksen  tekstiviestillä 24h ennen varattua aikaa.

Lääkäri soittaa sinulle sovittuna ajankohtana numerosta 010 380 8000.
Varmista, että olet tällöin vapaana ja puhelin on lähellä. Lääkärille ei voi soittaa takaisin.
Perumattomasta puhelinvastaanottoajasta veloitetaan 50% käynnin hinnasta.

Mahdolliset muutokset  vähintään 2 tuntia ennen varattua aikaa Pikkujätin ajanvarauspalvelun numeroon 010 380 8000.

HUOM!
Muistathan tarkistaa yhteystietosi ja tarvittaessa päivittää vaihtunut puhelinnumerosi PikkuTiedot -palvelussamme, jotta lääkäri osaa soittaa oikeaan numeroon. Uusille asiakkaille suosittelemme ajanvarausta puhelinpalvelumme kautta.

Varaa puhelinvastaanotto tästä

 

Maksaminen

Puhelinvastaanottojen hinnat ovat sisältäen toimistomaksun, KanTa-maksun sekä mahdolliset reseptit:

20min 86,90 €
30min 126,90 €
45min 161,90 €

Lähetämme laskun puhelinvastaanotosta lapsen nimellä kotiosoitteeseen. Puhelinvastaanottoajasta on mahdollista saada KELA-korvausta.

Mitä lapsen asioita voi hoitaa puhelinvastaanoton kautta?

Puhelimitse tapahtuvalla vastaanotolla voidaan ottaa kantaa lasten terveyden ja sairauden ongelmiin sekä antaa neuvoa ongelmien ja huolien ratkaisemiseksi asiantuntijan toimesta.

Puhelinvastaanotolla voidaan hoitaa esimerkiksi:

  • Reseptin uusimiset
  • Lääkärin konsultointi aiemmin vastaanotolla hoidettuun asiaan
    (esim. kastelu, ummetus, astma tai allergia-asiat)
  • Lääkitys-  tai ruokavaliokokeilujen kontrollit
  • Allergiaoireet siitepölyaikana, astmaan liittyvät kontrolliasiat
    (reseptin uusinnat, lääkitysohjeet).
  • Kontrollilaboratoriovastausten läpikäyminen yleensä ennalta sovitusti, jos vaiva ei ole akuutti
  • Kysymykset koronavirukseen liittyen

Puhelimitse ei hoideta:  akuutit hätätilanteet, hengenahdistus, rintakipu, voimakasoireiset infektiot tai kiputilat. Antibiootit infektiosairauksien hoitoon.

Antibioottihoidot edellyttävät lähes poikkeuksetta fyysistä tutkimusta ja/tai laboratoriotutkimusten tekemistä. Pääasiassa keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä ei määrätä etävastaanotolla.

Reseptit

Reseptit laaditaan tarvittaessa potilastietojärjestelmämme kautta Kanta-ohjelmaan. Reseptit ovat saatavilla haluamastasi apteekista KELA-kortilla.

Reseptien laatiminen edellyttää, että lääkäri pystyy arvioimaan kyseisen lääkehoidon tarpeellisuuden lapselle. Lapsilla on aikuisiin nähden huomattavasti vähemmän pitkäaikaissairauksia. Lasten lääkehoito on osa kokonaisvaltaista hoitopolkua, jossa tapauskohtaisesti seurataan ja arvioidaan jokaisen yksittäisen lääkkeen tarpeellisuutta.

Laboratoriotutkimukset ja muut lähetteet

Etälääkäri voi määrätä Pikkujätin laboratorioon tutkimuslähetteitä, jos lähetteen tekeminen ei edellytä potilaan tutkimusta. Etälääkäri sopii vielä erikseen tulevan hoidon ja vastausten saamisesta potilaan kanssa.

Jatkolähetteet muihin tutkimuksiin tai toimenpiteisiin sovitaan lääkärin kanssa.

Todistukset

Todistusta työnantajalle lapsen sairastamisesta ei voida laatia puhelimitse, ellei sairautta ole hoidettu edeltävästi jo vastaanotolla.
Esim. ruokavaliotodistusten uusiminen voidaan tehdä puhelinvastaanoton yhteydessä.

 

Seuraavat asiat on hyvä varmistaa ennen etävastaanottoa:

Ovatko huoltajien puhelinnumerot ja muut yhteystiedot ajan tasalla?
Jos lapsesi on jo Pikkujätin asiakas, muuttuneet yhteystiedot voit päivittää itse lapsen tietoihin PikkuTiedot-palvelun kautta tai soittamalla Pikkujätin neuvontapalveluun  010 380 8000. Uusille asiakkaille suosittelemme ajanvarausta puhelinpalvelumme kautta.

Oletko hyväksynyt potilastietojen luovutuksen?
Huoltaja voi antaa luvan alle 10-vuotiaan lapsen potilastietojen luovutukseen Omakanta-palvelussa. Yli 10-vuotiaiden tulee tehdä se itse omilla verkkopankkitunnuksillaan verkossa. Kun lapsen terveystiedot seuraavat mukana, hoidon jatkuvuus ja suunnitelmallisuus paranee.

Onko lapsi ollut äskettäin hoidossa tai tutkimuksissa muualla?
Ota esille muiden lääkärikäyntien sairauskertomukset ja tutkimustulokset. Tiedot Pikkujätin käynneistä löytyvät potilastietojärjestelmästämme.

Onko lapsella sairauskuluvakuutus?
Tarkista korvaako vakuutus etävastaanoton.

Onko lapsella käytössä lääkkeitä?
Ota esille tiedot lapsen käyttämistä lääkkeistä vahvuuksineen ja annostuksineen.

 

Varaa puhelinvastaanotto tästä